De invloed van een goed financieringsaanbod op de bedrijfsresultaten

Door Serge Henkens • LeaseLine bv • 01 03 2021

 

Volgens studies heeft een financieel aanbod, dat parallel  loopt met de verkoop van producten, een positief effect op de verkoop. Tot wel 10%.

De meeste grote bedrijven hebben dit begrepen.

Dit is niet altijd het geval voor kleinere ondernemingen die niet de mogelijkheid hebben om een interne financiële afdeling te ontwikkelen.

Maar waarom is dat financiële aanbod zo belangrijk?

 

@pressfoto

 

De eerste neiging van een verkoper zal altijd zijn om in zijn comfortzone te blijven en zich dus te beperken tot wat hij perfect kent: zijn product.

Maar als je het bekijkt vanuit het standpunt van de klant, dan zijn het product en de betaling altijd één. Zelfs al is de klant gewonnen voor het product, er is altijd een stemmetje in het hoofd van de klant dat zegt: “Valt het binnen mijn budget? “of “Hoe kan ik dit het beste financieren? “of “Hoe vraag ik een leasing aan bij mijn bankier?”.

Zolang deze vragen in zijn hoofd blijven rondspoken, zal hij het moeilijk vinden zijn handtekening onder de koopovereenkomst te zetten en zal hij elk voorwendsel zoeken om de beslissing uit te stellen.

 

 

De ideale commerciële aanpak is de stappen na elkaar af te sluiten. Hoe kan de keuze van het product beter worden afgesloten dan door te zeggen: “Ok, we zijn het eens over de kenmerken van het gewenste product, wilt u dat we het hebben over de financieringsmogelijkheden?”. Als de klant dat niet wil, ligt de weg open om te zeggen “OK, wat doen we?”, wat hem er vaak toe zal brengen te tekenen.

Indien de cliënt daarentegen een financiële offerte wenst, is het van essentieel belang dat deze voor hem SIMPEL en SNEL is. U moet hem NIETS vragen, maar de verkoper moet in staat zijn om snelle en concrete offertes te maken, zodat de klant zijn maandelijkse kosten kent. Zodra hij gerustgesteld is over de verenigbaarheid van deze last met zijn inkomen, zal niets hem ervan weerhouden te tekenen. De latere administratie van de leasingaanvraag zal gescheiden worden van de bestelling, een obstakel minder…

 

 

Het leasingaanbod neemt dus belemmeringen voor uw verkoop weg en helpt de klant bij zijn financiële overwegingen.

Het financiële aanbod verbetert ook het imago van service en professionalisme van de verkoper.

 

In verband met mijn eerste zin (de verkoper die zijn product beter beheerst dan de financiering ervan) is het echter van belang dat de verkoper bij zijn aanbod blijft en de fakkel snel doorgeeft aan de leasing-specialisten. Uiteraard omdat hij zijn tijd niet mag verspillen, maar ook om het niveau van advies en professionaliteit hoog te houden.

In geval van weigering van de huur is het ook belangrijk om ongemakken tussen de verkoper en de klant te voorkomen, die ertoe zouden kunnen leiden dat de klant niet meer terugkomt zodra zijn situatie is verbeterd.

Wanneer de financiële offerte van het gekochte product via de verkoper is gegaan, zal deze laatste steeds op de hoogte zijn van het moment waarop het product volledig zal zijn betaald. Bijgevolg kan de verkoper enkele maanden vóór de vervaldatum contact opnemen met zijn klant om een nieuwe verkoop te overwegen.

Samengevat? Het leasingaanbod is echt een belangrijk element dat het tempo van het sluiten van de verkoop versnelt, een goede herlancering mogelijk maakt en een professioneel imago van het bedrijf garandeert.

Ondernemingen die niet in staat zijn hun eigen financiële afdeling uit te bouwen, kunnen beroep doen op een partner die het werk voor hen doet en hen tegelijkertijd toegang geeft tot hun aanbodsysteem.

Het is uiteraard van essentieel belang dat de leasemaatschappij waarmee zij werken dezelfde normen hanteert op het gebied van reactievermogen, service en efficiency.

 

 

 

Wil u meer weten? Neem vrijblijvend contact op.

info@leaseline.be • +32 3 425 76 10

Straight to the best solution

Informatie of een vrijblijvende offerte?
Neem contact op via dit formulier of bel ons.

Leaseline bv
Lange lozanastraat 260 bus 62
2018 Antwerpen

Vlaanderen +32 3 425 76 10
Wallonië +32 3 425 76 11

1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder